Het belang van slaap | 6 tips

Slaap….een goede nacht slapen vindt iedereen fijn. Slaap is zelfs belangrijker dan gezonde voeding en bewegen! Slaap wordt dan ook flink onderschat. Ga maar eens na hoeveel mensen laat naar bed gaan terwijl ze evengoed ’s ochtends vroeg op moeten staan om bijvoorbeeld te gaan werken. Een slaaptekort is zo opgebouwd.

Wetenschappelijk is bewezen dat structureel minder dan 7-8 uur per nacht slapen funest is voor je gezondheid. Het opbouwen van een slaaptekort vergroot de kans op onder andere een hoge bloeddruk, suikerziekte, obesitas en dementie.

Even een slaaptekort opgebouwd door de weeks in het weekend inhalen is niet mogelijk. Slaap werkt helaas niet als een krediet bij de bank. 25% van alle Nederlanders boven de 25 jaar slapen slecht. Moeilijk concentreren, slecht humeur, de lichamelijke en mentale conditie komen geleidelijk onder druk te staan.

Tot zover the wake-up-call. Uiteraard zijn er allerlei manieren om (slaap)gewoonten te veranderen en daarmee je slaap, gezondheid en dus kwaliteit van leven te verbeteren.

  1.  Lees voor het slapen gaan een kwartier in een boek
  2.  Mediteer 5 tot 10 minuten voor het slapen gaan en het liefst ook direct na het opstaan. Meditatie zorgt er niet alleen voor dat je door je te concentreren op je ademhaling stress en zorgen los laat, maar gedurende de dag zorgt dit ook voor meer rust in je hoofd. Je wordt minder gevoelig voor de prikkels die ons brein elke dag en steeds meer dient te verwerken. Uiteindelijk zorgt dit voor meer balans, rust en eindelijk meer levensgeluk!
  3. Beweeg voldoende overdag door te sporten, fietsen of te wandelen. Doe dit het liefste niet net voor je naar bed gaat. Je kwaliteit van slaap gaat aanzienlijk verbeteren als je er rekening mee gaat houden dat het belangrijk is je activiteiten juist af te laten nemen gedurende de avond.
  4. Zorg voor minder fel licht gedurende de avond. Hierdoor wordt het slaaphormoon melatonine geactiveerd. Door de hoeveelheid licht flink te verminderen bereid je je lichaam voor op de nacht. Het advies is om minimaal een uur voor het slapen niet meer te kijken naar schermen, zoals een tv, laptop of telefoon.
  5.  Zorg voor een goed slaapritme. Dus probeer zowel door de weeks als in het weekend rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan. Streef naar een slaapduur van tussen de 7 en 8 uur per nacht.
  6. Zorg voor een goed hoofdkussen en/of slaap met een slaapmasker.

 

Heb je interesse in meer informatie over slaap of slaapproducten die kunnen helpen je slaap te verbeteren? Kijk dan op de Facebookpagina van EAZ.